Pedagogiken i den digitala skolan!


Läste precis artikeln om den finska skolan och reagerade på meningen:”Katederundervisningen klarar inte av att sporra och utmana eleverna och forskarna efterlyser med fog nya undervisningssätt”. http://hbl.fi/opinion/ledare/2012-12-12/roligt-i-skolan

Sverige genomgår just nu en stor förändring genom satsning på ”en till en” i skolan och i de flesta fall är det surfplattor som kommer ifråga. Samtidigt så faller elevernas resultat i alla de undersökningar som skolverket och andra instanser gör. Jag tror själv på att digitalisera skolan, det är den väg som vi måste gå för att förändra och förbättra undervisningen, men då gäller det också att FÖRÄNDRA och inte falla för frestelsen att ta den lättaste vägen. Vad är då den lättaste vägen? Jo det är att använda samma pedagogik som man alltid gjort och inte anpassa den till de digitala verktygen. Det är väldigt lätt att fortsätta att använda samma didatik som man lärde sig på lärarutbildningen. I den digitala skolan får läraren tillgång till helt nya sätt att ge eleverna kunskap och därför måste även didatiken förändras. Det räcker inte att bara använda apparna som finns, för de är egentligen bara en förlängning av den pedagogik och didatik som alltid har använts i skolan.

Att ge eleverna den utmaning som gör att de känner att de behöver lära sig mer är egentligen inte så svår i den digitala värld som vi verkar i. Genom att öppna upp klassrummet mot världen och ge dem nya utmaningar genom att skapa digitala lektioner baserad på modern teknologi och förändrad pedagogik och didatik, kommer elevernas resultat att förbättras. För att detta ska kunna ske behöver lärarna stöttning och framför allt utbildning. Denna utbildning ska då inte baseras på den gamla pedagogiken, utan ske utifrån nya perspektiv som aldrig har funnits i skolan förut. Hur gör man då detta?

Näringslivet har genomgått en total förvandling sedan industrialiseringens födelse och datoriseringen har varit en stor del av denna förändring. I dag pratar man inte om industrisamhället utan om informationssamhället. Vi har utvecklats från jordbruk till industri och nu ett tjänste- och informationssamhälle. Vad är då det som drivit denna utveckling. Jo, ekonomin. Genom datoriseringen har hela samhället blivit effektiva, men fortfarande finns det vissa nischer som inte har genomgått denna stora förändring och skolan är en av dem. För att skolan också ska kunna bli en del av informationssamhället måste den ta hjälp av de som redan har gjort resan, nämligen näringslivet. Utanför skolan finns företag, organisationer och personer som kan hjälpa skolan i sitt förändringsarbete mot en digital skola som ger eleverna den utmaning som behövs för att de ska få ett livslångt lärande. Förändringen kommer att ta tid, men utan hjälp utifrån kommer den att ta ännu längre tid.

Med moderna molntjänster, nya digitala verktyg, ny pedagogik och didatik kommer den svenska skolan att bli bättre och elevernas resultat höjas. Men glöm inte att utanför skolan finns det andra som inte är utbildade pedagoger eller lärare, som använder en annan pedagogik utvecklad ur det digitala samhälle vi lever i. Dessa har utbildat de som idag sitter och arbetar med de digitala verktygen i företagen och hjälpt till att skapa det samhälle som vi har idag. Det samhälle som ifrågasätter den skola som finns idag.

Lämna en kommentar