Yammer mäter anställdas känslor – Computer Sweden


See on Scoop.itDigitala verktyg för lärandet.

Microsoftägda Yammer utökar sitt sociala verktyg för företag med ett verktyg som mäter de anställdas känslor – Computer Sweden…

Yammer, som enklast kan beskrivas som ett slags Facebook eller Twitter för intern användning inom företag, lägger till en funktion som mäter de anställdas känslor i olika inlägg på det sociala nätverket. Yammer har inlett ett samarbete med mjukvaru-utvecklaren Kanjoya som ska leverera tjänsten.

De som väljer att använda den nya tjänsten kommer att se en ny informationspanel i adminläget som beskriver med vilka känslor som anställda tar emot ett besked. Exempelvis kan ett företag se hur de anställda reagerar på besked om hälsoförmåner.

Det nya verktyget kan skilja på 80 känslor och det ska gå att se vilka som har störst påverkan på känsloläget på ett företag. Dessutom ska man kunna se hur känsloläget skiljer sig mellan olika geografiska platser och avdelningar inom företagen.

Rob Koplowitz, analytiker på Forrester Research, tror att satsningen är positiv. ”Sociala nätverk för företag växer och då blir det allt viktigare att kunna skilja ut det relevanta”.

Microsoft köpte nyligen Yammer för 1,2 miljarder dollar. Många förutspår att Yammer kommer att bli integrerat med flera Microsoftprodukter som Lync, Office och Dynamics. Den integrering mellan Yammer och Sharepoint som redan finns förväntar man sig ska bli ännu starkare.

 

See on computersweden.idg.se

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s