Digital kompetens i klassrummet: Apptips: popplet


See on Scoop.itDigitala verktyg för lärandet.

Bloggen handlar om digital kompetens och hur den kan användas på ett konstruktivt sätt i klassrummet. Bloggen är en del av en kurs jag läser och här kommer jag dela med mig av allt jag lär mig.

Apptips: popplet
Har nu börjat ta del av strimman i kursen ”digital kompetens och lärande II” som handlar om specialpedagogik. I den beskrivs bl.a. mindmaps fördelar till elever med läs och skrivsvårigheter. Med hjälp av mindmap kan eleven med färg, form och bilder hjälpas att komma ihåg utan att behöva beskriva med text. I strimman ges det tips på program för PC. Nu använder ju mina elever iPad så därför gjorde jag istället en sökning i appstore. Hittade många mindmapsverktyg. Den jag fastnade lite extra för heter popplet, finns som ”lite-version” (dvs gratis):

En bild på appen, testade att lägga in bild, ändra färg och lägga till text. Superlätt!

Ett bra verktyg för alla elever, inte bara de som är i behov av särskilt stöd. Efter att man gjort färdigt sin mindmap kunde man enkelt spara ner den som en bild i iPaden alternativt maila den som jpeg eller pdf till sin mail. Enkelt, snabbt och bekvämt. Toppbetyg från min sida.

/Ida

See on idaochdigitalkompetens.blogspot.fr

Kommentera

