Digitala verktyg för lärandet!


Skolan är inne i en stark förändring där de digitala verktygen har börjat få en mer naturlig roll. Detta kan lyfta den svenska skolan om det görs rätt, men då måste man prioritera den digitala kompetensen hos lärarna. Det går inte att ge skolan tillgång till digitala verktyg om inte lärarna vet hur de ska användas i undervisningen, därför är det av största vikt att lärarna får den vidareutbildning som krävs. Det räcker inte att ha ”inspirations föreläsningar” och ”PIM” och tro att ”sedan löser lärarna detta själv”. Betänk också att den administrativa bördan på lärarna har ökat med åren, så tiden för självstudier som ”PIM” räcker inte till. Nej, se till att ge lärarna den tid de behöver för vidareutbildning i de digitala verktygen och ge dem tillgång till handledarstödd utbildning som verkligen ger effekt.

Jag har samlat ihop information som kan ge lärarna stöd i deras strävan att få den digitala kompetens som de behöver. Bla har jag skapat ett magasin med hjälp av http://www.scoop.it som jag fyller på med tips på program, källor och intressanta artiklar runt användandet av digitala verktyg för skolan. Ni hittar magasinet här: http://www.scoop.it/t/digitala-verktyg-for-larandet Jag hoppas att jag på detta sätt kan bidra till att höja den digitala kompetensen hos lärarna, så att vi framöver kan nå målet att få ”världens bästa skola”. Jag har själv arbetat som IT-pedagog i mer än 22 år inom det privata näringslivet och utbildat hundratals användare i de digitala verktygen.

Kommentera

