Framtidens skola finns här och nu.


De digitala verktygen för att planera, skapa lektioner och genomföra dem finns, men används tyvärr inte av så många, eller rättare sagt används inte så effektivt som det kan göras. Niklas Karlsson beskriver en metod på sin blogg LÄRANDE, NYA MEDIER, KOLLABORATION – FORSKNING som jag tycker är vettig. Genom samarbete och kollaborativt lärande höjs den digitala kompetensen hos lärarna och lektionerna kommer därmed att förändras över tiden. Detta beskriver den amerikanske forskaren Ruben Puentedura i sin beskrivning av SAMR, se här.

Nyckeln till den framtida skolan är samarbete och delning av idéer. Jag läste i omvärldsbloggen hur Britt Mari Hagman, lärare på Nödingeskolan i Ale kommun ”läste in sig på aktuell litteratur och bekantade sig med såväl teori som praktiska erfarenheter.” Detta tycker jag är ett utmärkt exempel på att förkovra sig och förbereda steget in i den digitala skolan.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s