Digital revolution


Intressant att följa vågen av 1 till 1 satsningar som nu sköljer över skolorna. Varför har det inte skett tidigare? Direkt efter ITIS hade detta varit en naturlig uppföljning, i varje fall för lärarna. Visst har vi datoriserat skolan, men lärarna har inte fått en egen dator och det saknas bra  programvaror för deras dagliga planering och administrativa sysslor. Därför har inte datorn blivit ett ”naturligt verktyg” för dem.

När lärarna äntligen blir datoriserade måste också programindustrin vakna och skapa bättre program, speciellt utvecklade för lärarna och deras behov. Office paketen räcker inte, utan nu måste det komma bra program för lektionsplanering, schemaläggning, närvarohantering, LPP och IUP. Visst finns program för IUP, närvaro och schemaläggning, men hur väl fungerar de i en lärares vardag.

Vi får inte glömma att det är det pedagogiska arbetet som är lärarens huvudsyssla och genom att ge dem effektiva verktyg för den administrativa delen, kan vi frigöra mer tid till pedagogiken. Detta gynnar eleverna och höjer kvalitén på undervisningen. Med datorn som verktyg kan läraren vidareutveckla pedagogiken och finna nya vägar till lärandet som de aldrig haft möjlighet till tidigare.

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s